Alla inlägg under augusti 2013

Av Fia - 22 augusti 2013 14:48

Vårt fantastiska alfabet, det är fyllt av underbara bokstäver. Med dessa bokstäver skapar vi ord som i sin tur skapar känslor och tankar.

Jag har lyckan att få bära massor av bokstäver, känslor och ord.

Den här bloggen kommer bland annat handla om fyra fantastiska och magiska bokstäver som jag tillsammans med min son och många andra bär, ADHD.


Jag och min son fick våra diagnoser i Maj 2012 och jag bestämde mig tidigt för att inte se det som ett bekymmer utan istället låta det vara en del av oss och se det som en möjlighet.

Samtidigt visste jag, efter att ha arbetat ett antal år med barn och ungdomar med bland annat ADHD och Autism att det innebär en kamp i vardagen. Kanske inte lika mycket för mig som är vuxen och har lätt för att stå för min sak. Men för min son som har hela livet framför sig med allt vad det innebär med skola, fritidsaktiviteter, vänner, medicinering och mycket annat.

Vi medicinerar båda två. Jag med Ritalin och han med Concerta.


Jag är färdig lärare i januari 2014 och har med min kunskap från Lärarhögskolan och mitt brinnande intresse för barn och unga i behov av särskilt stöd varit en svårt nöt att knäcka för sonens skola.

Våren 2012 gjorde jag en anmälan till Skolinspektionen som bedömde att skolan inte hade tillgodosett min sons behov.

En liten förändring skedde men långt ifrån vad man kan önska sig.


I juli 2013 fick vi efter en lång utredning även veta att vår pirat är Autistisk och nu börjar en ny kamp, om än hårdare från vår sida.


Att få beskedet att ens barn bär på diagnoser är aldrig roligt. Inte för att det på något vis ändrar vem de är men för att jag som vuxen vet att livet kommer innebära kämpande för dem.

Det viktigaste jag försöker lära min son är att han inte är sina diagnoser. De är en del av honom och gör honom till en ännu mer färgstark personlighet.

Det går aldrig att komma ifrån att det i stunder är oerhört tufft att vara förälder till ett barn med ADHD och Autism. Och i min familjs fall handlar det lika mycket om att se och inte glömma bort sonens storasyster som inte har någon diagnos, har oerhört lätt för sig i skolan, skyddar sin bror på skolan och fritidien och ibland kommer i kläm när all tid måste läggas på strul, tjafs och tårar. Hon är en lika viktig del i vårt bokstavspussel. Tillsammans är vår familj en levande, färgstark och lycklig familj och tillsammans klarar vi allt. Men ibland behöver vi lite hjälp och då är det skönt att veta att det finns vänner och familj som fångar oss.


Välkommen med på vår bokstavsresa!


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards