Direktlänk till inlägg 27 februari 2014

Blod, svett och tårar. Och en hel massa kärlek.

Av Fia - 27 februari 2014 21:15

Att vara mamma till ett barn med ADHD och Autism är en ständig resa, och den ser aldrig likadan ut från dag till dag. Att som mamma själv ha ADHD gör i och för sig att det i stunder kanske är, sett utifrån, enklare att sätta sig in i sitt barn situation och behov. Kanske stämmer det, kanske inte. Jag har verkligen ingen aning.

Jag är nu färdig lärare och arbetar på en större skola i Malmö där jag dagligen möter elever i behov av särksilt stöd, en del med diagnos, andra inte. Jag har min egen ADHD och min son och hans diagnoser. Vad jag har lärt mig är att man aldrig kan veta eller ens vara säker på att man förstår helt och fullt.

Det jag vet är att jag ser min sons glädje och jag ser hans sorg, båda sinnestillstånden är så raka, så tydliga och äkta.


Att ha en eller annan diagnos gör givetvis inte att det per automatik är okej att bete sig hur som helst, mot vem som helst. Däremot är det viktigt att de i ens omgivning vet och förstår att vi ibland agerar på ett sätt som för oss inte är rationellt ens när det sker.

Kanske kan det också vara vettigt att förstå att när vi känner skuld och ånger så äter det upp oss inifrån. Däremot kan vi om vi har älskade vänner och familj runt oss som stoppar oss hantera det en smula lättare.


Som mamma till världens finaste son (och dotter så klart) med ADHD och Autsim gråter mitt hjärta många dagar om året, men minst lika många gånger är hjärtat fyllt med värme och glädje över att få vara en del av min sons liv och hans resa, hur jävlig den än må vara.

Är det något jag är helt klar över så är det att jag kommer att kämpa till jag drar mitt sista andetag för att mina barn ska bli rättvist behandlade och respekterade för de vackra själar de båda är.


#adhd #autism

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 28 februari 2014 08:26

BOOM!   Så är det, det sa BOOM! Någonting har hänt som har ställt min värld på kant, på sniskan, upp och ner.....vad du vill. Jag har tagit den här veckan till återhämtning och gett mig själv möjlighet att vila mina tankar. Jag har haft fina vä...

Av Fia - 22 augusti 2013 14:48

Vårt fantastiska alfabet, det är fyllt av underbara bokstäver. Med dessa bokstäver skapar vi ord som i sin tur skapar känslor och tankar. Jag har lyckan att få bära massor av bokstäver, känslor och ord. Den här bloggen kommer bland annat handla ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards